Het instellen van de mail op mijn computer lukt niet. Wat nu?

Als het instellen van de mail op je computer niet lukt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Met onderstaand stappenplan kun je zelf vinden wat het probleem is en hoe je dat oplost. Dat is eenvoudiger dan je denkt, maar zorg wel dat je de stappen exact volgt.

Belangrijk: de instellingen voor je e-mail staan volledig los van de login gegevens voor de Online beheeromgeving.

Bij het ontvangen van e-mail in het mailprogramma van je computer maakt je contact met onze server. Daar wordt gecontroleerd of er nieuwe berichten zijn. Als dat zo is, worden de berichten verzonden naar je eigen computer. Om contact te maken met de server heb je het juiste serveradres en de juiste gebruikersnaam/wachtwoord combinatie nodig. Als één van deze gegevens niet juist is, zal het aanmelden niet lukken en ontvang je je mail dus niet.

1. Account aanmaken of bekijken

Je maakt e-mailaccounts zelf aan in de Online beheeromgeving, via Instellingen > E-mailaccounts. Daar kun je ook zien welke e-mailadressen je in gebruik hebt. Bij het aanmaken van je e-mailaccount bepaal je of het mailaccount een zelfstandige mailbox heeft of dat je de mail laat doorsturen naar een ander e-mailadres. Als je dat laatste hebt ingesteld, kun je je mail niet verzenden en ontvangen in Outlook.

Lees hier hoe je een forwardaccount verandert in een zelfstandige mailbox.

2. Accountinstellingen controleren

De eerste stap is het controleren van je gebruikersnaam en wachtwoord. Dat doe je door je rechtstreeks aan te melden op onze server, via webmail.mooiesite.nl

Je ziet nu het login scherm van je webmail waar gevraagd wordt om je gebruikersnaam en wachtwoord. Je gebruikersnaam is je exacte en volledige e-mailadres, zoals je dat hebt aangemaakt in de Online beheeromgeving, je wachtwoord is zoals je dat hebt zelf ingesteld.

  • Lukt het aanmelden, ga dan door naar stap 4
  • Lukt het aanmelden niet, ga dan door naar stap 3

3. Accountinstellingen aanpassen

Als het niet lukt om je aan te melden bij de webmail, gebruik je de verkeerde gebruikersnaam en/of het verkeerde wachtwoord. Je kunt deze gegevens zelf aanpassen, in de Online beheeromgeving van je website.

  1. Log in door onderaan op je website op “Login” te klikken
  2. Kies in het bovenmenu de optie “Instellingen”
  3. Kies nu in het linkermenu de optie “E-mailaccounts”
  4. Je ziet nu een overzicht van je e-mailaccounts
  5. Controleer of het betreffende mailaccount in het overzicht staat
  6. Controleer of het betreffende mailaccount als instelling heeft: “Zelfstandige mailbox”
  7. Als dat allebei het geval is, klik op “Wachtwoord”
  8. Voer een nieuw wachtwoord in, let op het gebruik van hoofdletters en kleine letters
  9. Klik op “Opslaan”

Ga nu terug naar stap 2 en probeer het nog een keer. Let op dat je hele e-mailadres gebruikt als gebruikersnaam en het nieuwe wachtwoord dat je zojuist hebt ingesteld.

4. Serverinstellingen controleren

Als het lukt om je aan te melden bij onze server, weet je zeker dat je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt. Tijd om de instellingen in Outlook te controleren.

Open je mailprogramma op je computer en ga naar accountinstellingen (kijk in de handleiding van je mailprogramma hoe je dat doet). Controleer daar de volgende instellingen:

Inkomende mail
Server voor inkomende mail:imap-07.mooiesite.nl
Type versleutelde verbinding:SSL/TLS
Poortnummer inkomende e-mail (IMAP):993
Poortnummer inkomende e-mail (POP3):995
Uitgaande mail
Server voor uitgaande mail:smtp-07.mooiesite.nl
Type versleutelde verbinding:SSL/TLS
Poortnummer uitgaande e-mail:465

5. Pad van de hoofdmap

Als je een e-mailadres als IMAP-account hebt ingesteld in Outlook en er komt geen mail binnen, dan ligt dat vaak aan het ontbreken van het “Pad van de hoofdmap”.

Als je een account instelt als IMAP, worden de mappen op de server en in Outlook gesynchroniseerd. Dat wil zeggen dat Outlook de mapstructuur overneemt van de server. Maar dat mislukt als Outlook niet weet waar die mappen staan. Met andere woorden: als Outlook niet weet wat het pad (= adres) van de hoofdmap is.

Hier lees je hoe dat oplost.

  1. Klik in Outlook op de menu knop “Bestand”.
  2. Klik vervolgens op “Account-instellingen” en daarna nog een keer op “Account-instellingen”.
  3. Selecteer het e-mailadres dat je wilt wijzigen en klik vervolgens op de knop “Wijzigen”.
  4. Vul vervolgens bij “Pad van hoofdmap” het woord “Inbox” in.
  5. Sla je instellingen op en probeer het opnieuw.

6. Nog steeds niet opgelost?

Is het mailprobleem na het volgen van bovenstaande stappen nog steeds niet opgelost? Stuur dan een e-mail naar support@mooiesite.nl waarin je in ieder geval de volgende gegevens vermeldt:

  • Je domeinnaam
  • Het e-mailadres dat je probeert in te stellen
  • De servergegevens die je hebt gebruikt
  • Welke foutmelding je krijgt

We nemen na ontvangst van je bericht zo snel mogelijk contact met je op.

Maak je website gewoon zelf

Zelf je website maken? Met Mooiesite.nl kun je direct aan de slag.

Onze Online beheeromgeving maakt het bewerken van je website écht eenvoudig. Probeer het vandaag. Bestel hier je gratis en vrijblijvende demo.

Probeer Mooiesite gratis

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *