Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals een verschil in definities, meetmoment of -periode. Google Analytics hanteert bijvoorbeeld een eigen andere definitie in het meten van “unieke bezoekers” waardoor de aantallen – vooral bij websites met veel terugkerende bezoekers – na verloop van tijd (flink) af kunnen wijken.
Hoe Google precies meet, kan alleen Google vertellen. Wij kunnen wel exact aangeven welke methode de Online beheeromgeving gebruikt:
Zo komen de aantallen in de Online beheeromgeving tot stand
Voor de bezoekersaantallen die je in de Online beheeromgeving ziet, wordt gekeken naar het IP-adres van een bezoeker: er worden alleen unieke IP-adressen geteld. Dat houdt in dat een bezoeker die je website 3x per dag bezoekt, maar één keer wordt geteld op die dag. Dat geldt ook voor de bezoekers per maand: als een bezoeker je website dagelijks bezoekt, wordt deze bezoeker maar 1x in de maand meegeteld.
Aan het einde van de maand worden de bezoekersaantallen van de maand opgeteld bij de historische gegevens van de eerdere maanden. De IP-adressen tabel wordt daarna gewist, waardoor iedere bezoeker bij het eerste bezoek weer wordt meegeteld.